Citești...

Rimski-Korsakov și știința orchestrației

Rimski-Korsakov și știința orchestrației

Compozitorul rus Nikolai Andreievici Rimski-Korsakov a desfășurat o uriașă activitate creatoare, continuând și îmbogățind tradițiile realismului muzical rus al cărui fondator a fost Mihail Glinka.

Distingem la Korsakov două motoare principale ale creației sale: trecutul istoric al patriei ruse și basmul popular. Creațiile sale scenice nemuritoare precum Logodnica țarului, Kitej, Sadko, Snegurocika și altele reprezintă o împletire artistică de elemente realiste și fantastice, specifice folclorului muzical rus. Dar ceea ce atrage înainte de toate în operele lui Korsakov este știința orchestrației (vezi Principiile de orchestrație, 1896), care este formată pe experiențele muzicienilor germani, francezi sau ruși (Wagner, Berlioz, Glinka). În acest domeniu, compozitorul rus a marcat o întreagă generație, inclusiv pe Igor Stravinski, a cărui influență asupra orchestrei, culorii și procedeelor de scriitură se regăsește în Pasărea de foc.

În genul concertant, Rimski-Korsakov a lăsat puține lucrări, printre care Fantezia pentru vioară și orchestră și minunatul Concert petru pian și orchestră în do diez minor, pe care îl ascultăm și analizăm în podcastul #74. Aceste lucrări oglindesc atașamentul consecvent al autorului față de estetica realistă și ilustrează un exemplu strălucit de artist militant.

Astăzi, de la 15, în Ça C’est Classique #75 vorbim despre muzica compozitorului polonez Abel Korzeniowski.

Fotografie: Portretul lui Nikolai Andreievici Rimski-Korsakov, realizat de Valentin Serov.


Muzician, profesor de pian și inițiatorul proiectului Piano Collage, care suprapune scene din cinema cu creațiile proprii.

asemenea

Your email address will not be published. Required fields are marked *