Citești...

Premiul Iocan pentru proza scurtă

Premiul Iocan pentru proza scurtă

De la Premiile ASPRO, acordate ultima dată în anul 2004, la noi n-a mai existat nici un alt premiu dedicat exclusiv genului scurt.

Am scris aici că anul 2017 a fost de departe anul prozei scurte, primul salt semnificativ pe care acest gen literar îl face în ultimii nici nu ştiu cîţi ani. Au publicat, aşadar, cărţi noi de povestiri bune şi foarte bune: Adrian Buzdugan, Cristian Fulaş, Florin Iaru, Marian Ilea, Florin Irimia, Cosmin Leucuţa, Anatol Moraru, Răzvan Petrescu, Bogdan Răileanu, Ana Maria Sandu, Bogdan-Alexandru Stănescu sau Alex Tocilescu; dar au apărut şi reeditări/antologii cu povestirile unor Mircea Cărtărescu, Mihai Măniuţiu, Radu Paraschivescu, Sorin Stoica, Alex Tocilescu din nou, Şerban Tomşa sau Marian Truţă. Revista Iocan a continuat să publice zeci de tineri autori de proză scurtă, majoritatea nedebutaţi în volum, şi ne-am bucurat că ni s-au alăturat colegii de la revista Familia cu un număr special (nr. 7-8) dedicat genului scurt. (Ca o paranteză, în continuare Editura Polirom publică majoritatea cărţilor de ficţiune românească, indiferent de gen; dar editurile Humanitas, Nemira şi Paralela 45 par decise să recupereze terenul pierdut/cedat în ultimul deceniu.)

Şi la traduceri proza scurtă a stat mai bine decît în ceilalţi ani – aşa cum am scris aici – cu cărţi noi şi reeditări de Roberto Arlt, Roberto Bolaño, Charles Bukowski, Truman Capote, Ted Chiang, Lydia Davis, Junot Díaz, Mariana Enriquez, Richard Ford, Ismail Kadare, David Lodge, Alice Munro, Haruki Murakami, William Saroyan, George Saunders, Alexandr Soljeniţîn, Mihail Şişkin, Jeanette Winterson, Kurt Vonnegut, Gao Xingjian sau Stefan Zweig.

Se poate vorbi cu adevărat despre un reviriment al genului scurt? Cel mai probabil, da, dat fiind că între timp Editura Paralela 45 a publicat deja o antologie tematică (de dragoste), Editura Humanitas pregăteşte ceva asemănător, editura germană Wallstein a scos pentru recentul Tîrg de carte de la Leipzig o antologie de proză scurtă cu 22 de autori români şi, din cîte cunosc, este în pregătire o astfel de antologie şi pentru piaţa britanică.

La trei ani de la apariţie şi în momentul în care numărul 6 stă să intre în librării, bilanţul revistei Iocan (din a cărei redacţie fac, alături de Florin Iaru, Cristian Teodorescu şi Dan Pleşa, cu onoare parte) arată, cred, impresionant: în cele şase numere au publicat proză scurtă nu mai puţin de 68 de scriitori români (dintre care 30 scriitoare, pentru cei care-şi pun problema repartizării creativităţii pe genuri sexuale), jumătate dintre aceştia apărînd pentru prima dată într-o revistă tipărită pe hîrtie. Astfel că, ajunşi în acest moment al existenţei revistei, după un an atît de bun pentru proza scurtă, dar şi pentru că de la Premiile ASPRO, acordate ultima dată în anul 2004, la noi n-a mai existat nici un alt premiu dedicat exclusiv genului scurt, am decis cu colegii mei să iniţiem Premiul Iocan pentru proza scurtă, acordat celui mai bun volum de proză scurtă al anului trecut.

Iată şi cele cinci cărţi nominalizate de editorii revistei: Misterul maşinuţelor chinezeşti de Florin Irimia (Polirom), Mandarina de Răzvan Petrescu (Curtea Veche), Tot spaţiul dintre gîndurile mele de Bogdan Răileanu (Polirom), Pereţi subţiri de Ana Maria Sandu (Polirom) şi Copilăria lui Kaspar Hauser de Bogdan-Alexandru Stănescu (Polirom).

Juriul, format din editorii revistei plus invitata specială din acest an – actriţa Ana Ularu; va premia cartea cîştigătoare într-o gală ce va fi anunţată în curînd în presă, precum şi pe conturile de Facebook & Instagram ale revistei. Sper că acesta va fi începutul unei frumoase tradiţii.


Scriitor, traducător şi cronicar literar. A publicat cărţi de travel, proză scurtă şi poezie. Modereză o emisiune săptămînală la Urban Sunsets şi ţine cursuri de creative writing.

asemenea

Your email address will not be published. Required fields are marked *