Citești...

Naşterea artei cinematografice

Naşterea artei cinematografice

Ȋn vremea ȋn care majoritatea filmelor ȋncăpeau pe o singură bobină de peliculă de 35 de mm, măsurând 300 de metri şi durând în jur de 15 minute, David Wark Griffith se lăsa greu convins să se limiteze la douăsprezece bobine, depăşind cu puţin trei ore, pentru The Birth of a Nation, prima capodoperă a Hollywoodului.

Dincolo de 1915, elitele intelectuale ȋncep să se uite cu alţi ochi către cinema, descoperind ȋn el posibilităţi estetice nebănuite până atunci. Ȋn ciuda faptului că ne aflăm ȋn era mută, exprimarea artistică deosebită a filmului lui Griffith nu poate fi separată de coloana sonoră a lui Joseph Carl Breil. Pentru prima oară muzica era creată ţinându-se cont de imaginile pe care le ȋnsoţea. Anticipând metoda laitmotivului wagnerian, Breil compune teme muzicale care se fac auzite ȋn funcţie de ceea ce se vede pe ecran: tema Negrului (pentru Sylas Lynch), tema lui Austin Stoneman, tema fiicei sale Elsie, tema familiei Cameron, Perfect Song ca temă a iubirii dintre Ben Cameron şi Elsie Stoneman ori marşul Ku Klux Klan-ului.

Aşa cum va face şi Max Steiner ȋn Gone with the Wind, Breil foloseşte alături de piesele originale prelucrări după cântece tradiţionale americane, dar şi fragmente din alte compoziţii clasice. Mare parte din ele sunt preluate din primul soundtrack al filmului, creat de compozitorul de origine română Carli Elinor pentru premiera absolută din 8 februarie 1915 de la Los Angeles, atunci când filmul lui Griffith a fost proiectat cu numele romanului lui Dixon, The Clansman. Coloana sonoră a lui Breil s-a auzit pentru prima oară la premiera de la New York din 3 martie acelaşi an, atunci când Griffith şi-a rebotezat filmul The Birth of a Nation. Ȋn scenele de luptă dintre nordişti şi sudişti, muzica lui Breil este combinată cu motive muzicale din Tramp! Tramp! Tramp!DixieHail ColumbiaThe Battle Cry Of FreedomMarching Through Georgia şi The Bonnie Blue Flag. Totodată, motivul uverturii din Norma lui Vincenzo Bellini prevesteşte asasinarea preşedintelui Lincoln, Maryland, My Maryland anunţă revolta sudiştilor albi, iar pe fundalul confruntării din final dintre Ku Klux Klan şi miliţia lui Sylas Lynch, Breil aduce una lângă alta uvertura din Zampa a lui Louis Ferdinand Hérold, uvertura din Rienzi a lui Wagner, uvertura din Der Freischütz a lui von Weber şi Ritt der Walküren din cea de-a doua piesă a tetralogiei wagneriene Inelul Nibelungilor.

Soundtrack Boulevard #30, astăzi de la 15, propune o coloană sonoră creată ȋn ȋntregime de doi compozitori şi maeştri ai pianului, americanul Dustin O’Halloran şi Hauschka (pseudonimul germanului Volker Bertelmann). Se aude ȋn filmul lui Garth Davis din 2016, Lion.


Jurnalist şi profesor, autor de articole şi cărţi despre filosofie, media şi cinema. Realizator al emisiunii Soundtrack Boulevard, prin care propune analize şi comentarii în legătură cu diversele configuraţii ale tandemului muzică-imagine şi efectele acestora asupra spectatorului de film.

asemenea

Your email address will not be published. Required fields are marked *