Citești...

Muzica celor trei călătorii tăcute ale lui Theo An...

Muzica celor trei călătorii tăcute ale lui Theo Angelopoulos

După 12 ani de la debut, Theo Angelopoulos preia nu doar stilul cinematografic de la Antonioni, ci şi tematica existenţialistă, ȋn aşa-numita „Trilogie a tăcerii”. Poate nu ȋntâmplător, această schimbare de conţinut coincide cu ȋnceputul unei colaborări care va fi curmată doar de sfârşitul tragic al regizorului, ȋn ianuarie 2012, ȋn timpul filmărilor la Cealaltă mare.

Călătorie la Cythera este despre reȋntâlnirea cu trecutul a unui bătrân comunist exilat, dar şi o repliere a regizorului către propriile impulsuri creative, un nou Otto e mezzo cumva, căci povestea centrală este de fapt o poveste ȋn ramă. Eleni Karaindrou propune două mari teme muzicale, cea a regizorului jucat de Julio Brogi, Alexandros ȋn filmul lui Angelopoulos, dar şi ȋn propriul său film ȋn film, un soi de Concerto grosso à la Vivaldi, şi cea a bătrânului vânzător de levănţică (ȋn film) şi a tatălui reȋntors (ȋn filmul ȋn ramă), ambii ȋntrupaţi de Manos Katrakis, mort la nici cinci luni de la lansarea filmului.

Ȋn Crescătorul de albine (foto), Marcelo Mastroiani ȋşi abandonează profesia şi familia pentru a urma, cu camionul său plin de stupi, ruta tradiţională a apicultorilor traversând Grecia de la nord la sud. Tot două teme domină şi aici coloana sonoră. Tema de adio, compusă şi interpretată la pian de Karaindrou străbate melancolic povestea despre regina albinelor care deschide filmul, ȋn timp ce tema valsului umple sonor cadrul final, cu Mastroiani căzut la pământ ȋn mijlocul roiurilor de albine, bătând cu degetele ȋn pământ un mesaj ȋntr-un cod necunoscut. Ambele teme au şi versiuni pentru saxofonul lui Jan Garbarek.

Ultima piesă a trilogiei se numeşte Peisaj ȋn ceaţă, iar călătoria este a doi copii, Voula şi fratele ei Alexandros, ȋn căutarea unui tată inexistent. Instrumentul pe care regizorul ȋl vede cel mai potrivit contextului este oboiul, cu sunetul său la limita dintre romanticismul dulce şi ţipătul de durere. Iar alăturarea ansamblului de coarde şi a pianului fac din tema principală o adevărată romanţă amară. Un motiv muzical dătător de nelinişte şi nesiguranţă, ȋndeosebi prin ritmul repetitiv al pianului, anunţă contrastul dintre mitologia căutării originilor şi realitatea redată documentaristic, iar tema tatălui pierdut, un adagio melancolic, se aude desperant, ȋn secvenţa enigmatică ȋn care elicopterul culege mâna uriaşă din mare, şi dezolant, ȋn ultima imagine a filmului, cu cei doi copii ȋn ceaţă, trecuţi dincolo de frontieră şi ȋnaintând către un copac stingher ȋmprumutat din Călătorie la Cythera.

Muzica gândurilor Cavalerului de cupă, personajul jucat de Christian Bale ȋn cel de-al şaptelea lungmetraj al lui Terrence Malick, va fi subiectul ediţiei cu numărul 32 a emisiunii Soundtrack Boulevard. Astăzi de la 15.


Jurnalist şi profesor, autor de articole şi cărţi despre filosofie, media şi cinema. Realizator al emisiunii Soundtrack Boulevard, prin care propune analize şi comentarii în legătură cu diversele configuraţii ale tandemului muzică-imagine şi efectele acestora asupra spectatorului de film.

asemenea

Your email address will not be published. Required fields are marked *